1. 12. 2019
3 mindoba čtení

Dělená strava

Přestože se tento výživový program nehonosí žádným zvučným názvem, není o nic horší, než ostatní. Opět se o Dělené stravě nebudeme bavit jako o dietě, ale o životním stylu, který nám dopomůže nejen ke snížení Vaší tělesné váhy, ale i k přechodu na podstatně kvalitnější způsob života, který Vám přinese ještě další bonusy.

Co je Dělená strava

Potraviny, které konzumujeme, mají různé vlastnosti, a také se v našem těle různě chovají. Podle těchto vlastností a jejich chování je rozdělujeme na:

  • Bílkoviny
    Potraviny obsahující mnoho bílkovin jako například masné výrobky (krůtí, kuřecí, libové vepřové, hovězí, králičí, zvěřina), ryby (úhoř, makrela, losos, tuňák, sardinky, treska, sleď, pstruh), vejce a mléčné výrobky (mléko, sýry do 50% obsahu tuku), některé druhy ovoce (citrusy, jahody maliny, rybíz, třešně, nektarinky, grepy, kiwi, citrony, pomeranče, ananas, papája, hroznové víno), výrobky ze sóji.
    Z nápojů sem patří ovocné čaje, suché červené a bílé víno, suché šampaňské.
  • Sacharidy
    Celozrnné obilniny (pšenice, žito, oves, ječmen, proso, sušená kukuřice a neloupaná rýže), některé druhy zeleniny (brambory, bramborový škrob, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice), částečně ovoce (banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno, datle, a další).
    Do této skupiny patří z nápojů ovocné šťávy, sirupy a pivo.
  • Neutrální potraviny
    Uzené masné výrobky, uzené ryby, tuky a oleje lisované za studena (panenské), neztužené margaríny, máslo, mléčné výrobky s obsahem tuku vyšším než 50%, zelenina (lilek, květák, zelené fazolky, brokolice, čínské, červené a bílé zelí, zelený hrášek a čerstvá kukuřice, okurky, česnek, kedluben, mrkev, paprika, feferonky, ředkvičky, ředkev, červená řepa, růžičková kapusta, červené zelí, kysané zelí, celer, špenát, čerstvá rajčata, bílé, kapusta, cuketa, cibule, hlávkový salát, ledový salát),

Potraviny na Black listu

Konzumace některých potravin se nedoporučuje. Mezi ně patří zejména vepřové maso, výrobky z bílé mouky, majonéza, arašídy, konzervované výrobky, sladkosti, sladidla, instantní jídla, ocet a tučné uzeniny.

Jak funguje Dělená strava

Potraviny obsahující mnoho bílkovin potřebují pro své strávení nízké pH, tedy kyselé prostředí. U sacharidů je tomu přesně naopak, ty vyžadují prostředí s vyšším pH, takže zásadité. Když se tyto dvě potravinové složky konzumují společně, nepodaří se je Vašemu tělu ideálně rozložit, a ty pak v průběhu jejich posunu trávicím traktem mohou vylučovat látky, které nejsou pro Vaše tělo zrovna ideální.

Záměrem Dělené stravy je oddělit od sebe při konzumaci potraviny s vysokým pH (bílkovin) od potravin s nízkým pH (sacharidy), a kombinovat je pouze s neutrálními potravinami.

Při konzumaci Dělené stravy tedy vznikají bílkovinné a sacharidové dny, během kterých dodržujeme zásady:

  • po celý bílkovinný den udržet v jídle kombinaci bílkovin + neutrálních potravin,
  • a po celý sacharidový zase naopak kombinaci sacharidů a neutrálních potravin.

Některé prameny tvrdí, že tyto kombinace postačí pouze v rámci jednotlivých jídel, ale potvrzení či vyvrácení tohoto názoru nebylo prozatím nijak doloženo.
Také se různí názory ne metabolický účinek Dělení stravy.
Jedna strana tvrdí, že oddělením sacharidů a bílkovin v trávicích procesech zvýšíme produktivitu zpracování stravy a omezíme tvorbu látek nežádoucích, a druhá strana tuto teorii popírá a uvádí, že lidský trávicí systém umí dokonale zpracovat i stravu obsahující obě složky, a že efekt Dělené stravy je dán tím, že je jídlo lépe organizováno, a tím je dosaženo snížení příjmu nadbytečné energie v stravě.
No… myslím, že nepotřebuji vědět, jak pracuje spalovací motor v mém autě, postačí mi, když zkrátka dobře jede.


S dělenou stravou je to stejné. Ať si v našem těle funguje jak chce, důležité je to, že má výsledky jak v redukci Vaší váhy, tak i v kontrole toho, co jíme.

Výhody a nevýhody Dělené stravy

Vyřeší problémy se zácpou či průjmem

Pročistí trávicí systém

Pomůže stabilizovat zažívání

Podporuje metabolismus

Snižuje váhu

Možný “jojo” efekt

Nevhodná pro diabetiky

Zpočátku obtížnější hledání pokrmů

Varování: výše uvedený text má pouze informativní charakter, a jeho aplikace je vždy na osobní odpovědnost čtenáře. Vždy doporučujeme jakékoli stravovací změny provádět s ohledem na Váš současný zdravotní stav, a po dohodě s ošetřujícím lékařem, či odborníkem na stravovací postupy.