1. 12. 2019
2 mindoba čtení

Severská strava

Skandinávská dieta (někdy také Nordická) spatřila světlo světa v roce 2004, a v krátké době zaujala jednu z prvních příček na žebříčku těch nejlepších redukčních programů, přestože nevyžaduje za každou cenu tělesné cvičení.

Studie jednoznačně dokázaly, že Severská strava je účinnější, než její Středomořská sestra jak v účincích na hubnutí, tak i v podpoře zdraví organismu, zejména srdce.
Diabetologové zveřejnili v roce 2014 studii, které jasně prokazuje, že lidé, kteří se tímto stravovacím programem poctivě řídili, měli nižší hladinu cholesterolu, nižší krevní tlak a také nižší glykemický index, než ti, kteří jedí běžnou “západní” stravu.

Principy Severské diety

Severská dieta není nic jiného, že vynechání nezdravých potravin, přičemž ty zdraví je třeba konzumovat s dodržením určitých pravidel:

  • Základ by měly tvořit celozrnné potraviny, semena, ořechy, luštěniny, ovoce, zelenina, obiloviny apod.
  • Méně častá konzumace masa a po menších porcích. Nejvíce přijatelná je zvěřina.
  • Jezte i několikrát týdně tučnější ryby (sleď, losos apod.)
  • Houby Vám rozhodně neublíží, naopak je v rozumné míře doporučena
  • Müsli, ovesná kaše, jáhly a podobné potraviny jsou pro Vaši snídani nejvhodnější
  • Pijte jen čistou vodu (neperlivou), bylinkové a ovocné čaje, které osladíte medem.
  • Velmi vhodná je listová a kořenová zelenina, nejlépe upravovaná v páře
  • Z olejů je nejvhodnější řepkový, ideálně lisovaný za studena
  • Vyvarujte se zpracovaným potravinám, tučným mléčným výrobkům, polotovarům, sladkostem, přídavným látkám (sladidla, konzervanty), obsaženým v hotových potravinách apod.
  • Vynechte Fast foody, smažená, a pečená jídla. Nejlépe nejezte to, co jste si sami nepřipravili, protože jen tak víte, co svému tělu dopřáváte.

Zkrátka preferujte zdravé potraviny, a nejezte ty nezdravé.

Základní potraviny

  • ryby – losos, Herink,
  • salát, brokolice, špenát,
  • hřiby,
  • luštěniny,
  • řepkový olej,
  • jablka, hrušky,
  • bobule – brusinky, borůvky,
  • kořenová zelenina – mrkev, červená řepa, petržel, celer, ředkvička,
  • losí maso.

Zásady, které byste měli dodržovat

Aby byl Váš redukční program úspěšný, je třeba dodržet několik podstatných pravidel:

  • čím více příloh, tím lépe,
  • nepoužívejte cukr, bílou mouku, a průmyslově zpracované potraviny,
  • během týdne můžete maso večeřet až třikrát, dvakrát mořské plody a dvakrát vegetariánskou stravu,
  • jezte raději doma, nad kupovanými pokrmy nemáte kontrolu,
  • kořenovou a listovou zeleninu, ořechy, bobule, jablka, hrušky atd. jezte bez jakéhokoli omezení. Stejně tak celozrnné výrobky,
  • dostatek tekutin je naprostý základ
  • jezte hodně ořechů, nejlépe vlašských, ale platí to pro všechny, které nejsou solené a pražené

Výhody a nevýhody Severské stravy

Zdravá a vyvážená strava

Netrpíte hladem

Snižuje cholesterol

Upravuje krevní tlak

Některé potraviny musíte vypustit

Hubnete pomaleji

Varování: výše uvedený text má pouze informativní charakter, a jeho aplikace je vždy na osobní odpovědnost čtenáře. Vždy doporučujeme jakékoli stravovací změny provádět s ohledem na Váš současný zdravotní stav, a po dohodě s ošetřujícím lékařem, či odborníkem na stravovací postupy.