1. 12. 2019
2 mindoba čtení

Zónová dieta

Výživový program, nazývaný zónová dieta, vychází z diety doktora Atkinse, kterou modifikuje do mnohem méně kontroverzní podoby. Jeho princip je založen na manipulaci s obsahem sacharidů, bílkovin, a tuků ve Vaší stravě, nicméně funguje zcela jinak, než původní verze od Atkinse. Nenabízí rychlý pokles váhy v prvním období, ale k hubnutí dochází pomaleji a kontinuálně.
Autorem zónové diety je americký biochemik Barry Sears, který původní Atkinsnovu metodu upravil do uvedené podoby.

Podstata dietního programu

V zónové dietě nenajdete žádné fáze. Je to jednotvárný proces, který se k Vašemu tělu chová poměrně ohleduplně, za cenu toho, že hubnete pomaleji.
Každé Vaše jídlo má přesné složení. A se jedná o snídani či večeři, vždy musí pokrm obsahovat přesně 30 % tuků, 30 % bílkovin a 40 % sacharidů. Díky tomuto poměru tělo průměrného zdravého jedince hubne, aniž by muselo strádat hladem či případnou podvýživou, a přijímaná strava je pořád poměrně vyvážená. Přísun sacharidů je snížen na hranici, která umožní organismu pomalu spalovat tuky, ale neomezí další funkce, spojené s touto výživovou složkou.
Díky takto vyvážené stravě je Vaše tělo v ideálním hormonálním rozložení, a přestože hubne, tak nehladoví, a je schopno si udržet i svalovou hmotu.

Jak dlouho dietu držet?

Jak dlouho chcete. Jak už bylo výše uvedeno, dietní strava je vyvážená, takže není důvod ji časově omezovat. Je mnoho lidí, kteří si na tento styl výživy zvyknou, a řídí se jím po celý život.
Mezi jednotlivými denními jídly dodržujeme kratší intervaly. Ideální je jíst po třech hodinách méně stravy, a tím přesvědčit své tělo, že bude mít jídla dost (aby nespouštělo tukový ukládací režim).

Co můžeme jíst?

Zónová dieta nám povoluje jíst téměř všechny potraviny, na které jsme zvyklí. Omezuje nám pouze přísun jednotlivých složek stravy v denních porcích na určitou mez. Je třeba kontrolovat množství tuků a sacharidů, a zapomenout na tučná a hodně sladká jídla.

Na co bychom měli zapomenout?

Přestože je zónová dieta poměrně liberální, některé potraviny Vám z Vašeho jídelníčku vyloučí. Jsou jimi například bílé pečivo, těstoviny, brambory, cereálie, sladkosti, máslo, smetana, uzeniny, tvrdý alkohol, káva, sacharidové atomovky (tedy žádná cukrárna), výrobky obsahující bílou pšeničnou mouku. Ideálně přílohu každého jídla (brambory, knedlíky apod. vyměňte za zeleninovou oblohu s nízkým obsahem cukru).

Závěrem

Přestože principiálně vychází Zónová dieta z poměrně kontroverzní Aktinsovy, svým dopadem na lidský organismus se od ní značně liší.
Její předností je příjem poměrně vyvážené stravy v dostatečném množství bez pocitu hladovění, a bez zákazu většiny jídel, která bychom u jiných diet postrádaly. Daní za tento nutriční luxus je pomalejší, ale kontinuální a zdravé hubnutí.

Klady a zápory diety

Ohleduplná k Vašemu tělu

Naučí Vás počítat Vaši stravu

Neomezuje Vás při sportu

Hubnete a nemáte hlad

Úbytek váhy je pomalejší

Je pro trpělivé jedince

Stále počítáte kalorie

Varování: výše uvedený text má pouze informativní charakter, a jeho aplikace je vždy na osobní odpovědnost čtenáře. Vždy doporučujeme jakékoli stravovací změny provádět s ohledem na Váš současný zdravotní stav, a po dohodě s ošetřujícím lékařem, či odborníkem na stravovací postupy.